אורן לוקסי

7 פבר 20213 דקות

המבורגר פטריות טבעוני

חלק מהיתרונות שלהיות בזוגיות עם מישהו צמחוני זה היכולת לפתח ולשחק עם מתכונים צמחוניים... וכאלה לא חסר, אז קבלו מתכון של המבורגר טבעוני מפטריות :)


וואליקה לא ידעתי שכל כך הרבה טבעונים עוקבים אחרי. בכל פעם שאנחנו מכינים ערב המבורגרים בבית, אני מכין המבורגר אחד רגיל ואחד טבעוני... ככה זה בזוגיות, כל אחד ומה שהוא אוהב.

את ההמבורגר הזה "המצאתי" אם אפשר לקרוא לזה ככה לפני מיליון ושש שנים כשהייתי השף במסעדת "בריבה" בנמל תל אביב. המסעדה היתה ממוקמת ממש מול אגדיר בנמל, הצמחונים אכלו אצלנו, הקרניבורים והקרניסטים באגדיר.

היה שלום בית מופלא.

ככה נראית הקציצה לפני הטיגון

ועכשיו - קבלו מתכון ל-2 קציצות ולפני שאתם מתחילים - תקראו את הדגשים למטה:

  • 1 בצל סגול קצוץ

  • 1 סלסלת פטריות קצוצה גס (אני אוהב לגוון ולשים פורטבלו ושמפניון, אבל שניהם יתאימו גם בלי החצי חצי)

  • 3 כפות שמן זית לטיגון

  • 3 כפות פתיתי סויה יבשים (לא מושרים במים, ואם לא רוצים תוספת של חלבון, אפשר פשוט להשתמש בפירורי לחם במקום, הם יעשו את אותה העבודה)

  • 1 כף גדושה קמח חומוס (או קורנפלור למי שידו לא משגת)

  • 1/4 כפית מלח

  • 1/2 כפית אבקת בצל מיובש (לא תאמינו כמה טעם של בשר זה נותן)

  • 1/4 כפית אבקת שום מיובש

  • 1 כפית גדושה קטשופ

  • 1/2 כפית גדושה חרדל דיז'ון

  • 1/4 כפית פלפל שחור גרוס

  • 1 טיפה תמצית עישון (לא חובה, יש את התמצית במעדניות וטיב טעם, וזה אחלה דבר להחזיק במזווה, אפשר במקום להשתמש בפפריקה מעושנת, או לא לשים כלום ולא יהיה טעם מעושן וזה גם בסדר גמור)

תמצית עישון

ואיך מכינים?

  1. קודם כל מחממים מחבת כבדה על אש גבוהה עד שהיא ממש חמה. מוסיפים לה את הפטריות ורק אחר כך את השמן.

  2. אנחנו עושים את זה כי הפטריות צריכות צריבה ממש חזקה כדי להוציא את מירב הטעמים שלהם ואם נשים אותם אחרי השמן הן סתם יקררו אותו ויספגו קצת יותר ממנו.

  3. מטגנים את הפטריות בערך 5 דקות עד שהן שחומות היטב מכל הצדדים ומעבירים לקערה

  4. באותה מחבת מטגנים את הבצל, על אש בינונית, בערך 10 דקות עד שהוא משחים ומעבירים אותו לקערה עם הפטריות

  5. מוסיפים לקערה את כלללל שאר המרכיבים ומערבבים יחד

  6. נותנים לתערובת לשבת 30 דקות כדי שהנוזלים יספגו בפתיתי הסויה

  7. לשים ביד ובודקים אם המסה שלנו מחזיקה את הצורה שלה או מתפרקת, אם היא רטובה מידי ומתפרקת אפשר להוסיף לה מעט קמח חומוס וללוש את התערובת דקה והיא תידבק

  8. יוצרים בעזרת רינג או בידיים 2 קציצות בגדול שווה - טיפ קטן נסו שהקציצות יהיו ברוחב של הלחמניות שלכם, זה יעבוד הכי טוב

  9. מחממים מחבת כבדה ומטגנים את הקציצה משני הצדדים על אש בינונית עד שהיא מקבלת צבע (בערך 4 דקות מכל צד)

  10. מרכיבים בלחמניה (יש מתכון באתר) עם ירקות ורוטב טוב - פה אתם תסתדרו לבד ואוכלים מיד

דגשים

  1. אני משתמש בפתיתי סויה, זה מוצר שזמין בחנויות טבע, מדובר בתוצר לוואי של תעשיית חלב הסויה והוא גדוש חלבונים ולא תופס יותר מידי מקום. הוא מגיע בשלל צורות של רצועות עוף או שניצלים או כדורים אבל אנחנו צריכים את הפירורים אלה שמזכירים בשר טחון.
     
    היתרון שלו הוא שהוא סופח נוזלים והטעם שלו עובד טוב עם שאר מרכיבי המנה
     
    אציין שבדרך כלל כשמשתמשים בסויה המיובשת צריך להשרות אותה במים חמים וחומרי טעם ואז לסחוט כדי שאפשר יהיה להשתמש בה, כי היא מגיעה מיובשת לגמרי וסופחת הכל כמו ספוג. אבל במקרה שלנו, אנחנו מוסיפים אותם יבשים למסה והיא תספח את הנוזלים שיפרישו הבצל והפטריות המטוגנים וזה טוב לנו. אם לא מוצאים או רוצים להשתמש בהם פשוט החליפו אותם בפירורי לחם, והם יעשו את אותה פעולת הדבקה שאנחנו מחפשים רק בלי תוספת החלבון.

  2. לגבי תמצית העישון - אזעקת הרגעה - זה מוצר טבעי לחלוטין שעשוי ממים ועשן. זה לא תמצית כימית שהוסיפו לה מדגישי טעם, (בגדול ממש שורפים עץ ומשרים אותו במים עד שהם סופגים את טעמי העישון)
     
    והכי מגניב - יש אותה בכל מיני "טעמים" שמושפעים מסוג העץ שאיתו יצרו את התמצית, כך שאפשר להתנסות עם כל מיני סוגים ולקבל טעמים קצת שונים כל פעם.
     
    היא מעולה אפילו למרינדות של בשר כדי לתת קצת טעם של מנגל, אני אוהב גם לשים אותה בירקות מטוגנים או אפילו בתערובת שמן ותבלינים לצ'יפס. אבל אזהרה - התמצית היא חזקה מאוד ויש להשתמש בה במשורה! טיפה אחת (ואני באמת מתכוון לטיפה אחת) מספיקה להמבורגר אחד. אם תשימו יותר מידי ממנה היא "תצבע" את כל הטעמים בטעם מעושן והאוכל יהיה דוחי.

  3. קמח חומוס זה אחד הדברים הכי גאוניים שהמציאו. זה פשוט חומוס יבש שטחנו לאבקה, כשמרטיבים אותו הוא דביק מאוד - ויכול להחליף ביצה בכל המתכוני אפייה,כף שלו יכולה בכיף להחליף קמח או עמילן אחד ולהדביק כל מסה. יש לו טעם עדין בדרך כלל (הוא מגיע גם בטעם עדין וגם בטעם קלוי מודגש יותר), הוא עשיר בחלבון והוא נהדר בקציצות, ובכלל אני ממליץ שיהיה לכם אותו בבית, ראיתי שמוכרים אותו ברשתות הגדולים באיזורי התבלינים.
     
    אני משתמש בו בכמה מתכונים כאן באתר ומבטיח לכם שמרגע שתקנו אותו לא תתחרטו.

זאת כל התורה.

אם הכנתם וטעים לכם בבטן, אנא, תהיו חבר ותעלו תמונה לאינסטגרם ותייגו אותי שאראה איך יצא

ואם אתם רוצים ללמוד עוד על פתיתי הסויה - מוזמנים להקשיב לחלק ב של פרויקט הסויה הגדול שלנו כאן: